Nulla forintos javaslat

Stresszkezelés az oktatásban dolgozók és tanulók számára

Vezetői összefoglaló – kommunikációs segédlet

Az UNICEF nemzetközi kutatási eredménye alapján a világon 7 serdülőből 1 mentális betegségben szenved. Problémáik 40%-a köthető szorongáshoz és depresszióhoz. Sajnos ebből a tendenciából Magyarország sem maradt ki és az iskola- és óvodapszichológusok közösségének állásfoglalása szerint aggasztó mértékben romlik a köznevelési rendszerben lévő gyermekek pszichés állapota.

Egy olyan jelenséget láthatunk tehát, amely óvodás kortól egészen az egyetemig minden korcsoportot érint országunkban. 

A megnövekedett stressz több részből tevődik össze: a pandémia és a bezártság utóhatása, a bullying, valamint a cyberbullying terjedése, az oktatásban tapasztalható fluktuáció és a tanulók munkaterheinek magas száma is szerepet játszik.

Egy általános iskolás alsó tagozatos gyermeknek átlagosan heti 40-42 órát kell tanulással töltenie, a középiskola 10. osztályosainak pedig már több mint 50 órányi tanuláshoz köthető kötelezettségeik vannak.

A mentális problémák a közoktatásban dolgozó pedagógusokat is érinti. Egy tanár átlagos heti munkaideje eléri vagy meg is haladja az 50 órát. Emellett súlyos érzelmi terhelést okoz számukra az alacsony társadalmi és anyagi elismerés. 

Nem csoda, hogy ilyen állapotok mellett tanulóknál és tanítóknál is egyaránt drasztikusan emelkedett a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, a depresszió, pánik és sokszor az önbántalmazás is.

Javaslat

Az Alapítvány javasolja, hogy

1. Iskola- és óvodapszichológusok tarthassanak stresszkezelési workshop-ot az oktatási intézményekben.

2. Szakszolgálatban szervezzenek a tanároknak intervíziót, ami nagy segítség lenne az oktatóknak.

3. Nyílt párbeszéd elindítását mentális segítséget nyújtó szervezetekkel, hogy a Nemzeti Alaptantervbe bekerülhessenek végre mentális egészséggel összefüggő tantárgyak.

4. A fiatal generációk által közkedvelt influenszerek és kreátorok felkérése, hogy felületeiken népszerűsítsék a stresszkezelés fontosságát és a 0 forintos program céljait.

Tárgykör részletes bemutatása

Hatásvizsgálat

A javaslat semmilyen költségvetési forrást nem igényel. A javaslat lehetőséget ad az oktatásban dolgozók és tanulók stressz szintjének csökkentéséhez, mely elengedhetetlen mentális egészségük megőrzésében.